Sztuczna inteligencja w influencer marketingu.
Nic w ostatnim czasie nie trzymało marketerów i influencerów w napięciu tak bardzo, jak rozwój sztucznej inteligencji. Po wprowadzeniu ChatGPT pojawił się lęk, że ludzka kreatywność zostanie zastąpiona. Ten strach okazał się jednak przesadzony.
Choć AI może być pomocna w usprawnianiu procesów twórczych, to nie jest (jeszcze) w stanie całkowicie odtworzyć ludzkiej kreatywności. Zatem wizja sztucznej inteligencji zastępującej nasze miejsca pracy nie zrealizowała się natychmiast. Jednak umiejętne wykorzystanie AI stało się obecnie pożądaną umiejętnością – również w influencer marketingu.
AI – szansa czy zagrożenie?
Zamiast postrzegać sztuczną inteligencję jako zagrożenie, przyjęcie jej mocnych stron może sprawić, że procesy marketingowe staną bardziej efektywne. AI już jest integralną częścią wielu firm, zwłaszcza w zakresie przetwarzania danych w celu uzyskania wglądu w zachowania konsumentów i trendy. Te same dane można swobodnie wykorzystać w planowaniu strategii inluencer marketingu i ich wdrażaniu na różne sposoby.
Przy wykorzystaniu odpowiednich danych, AI może tworzyć niezwykle angażujące i spersonalizowane treści zarówno dla marek, jak i influencerów. Istnieje wiele różnych narzędzi, które potrafią generować dźwięk, obrazy, a nawet wideo, nie wspominając o treściach pisanych. Sztuczna inteligencja może również analizować istniejące materiały i identyfikować potencjalne luki w treściach lub sugerować nisze czy tematy do tworzenia nowych, jeszcze lepszych treści.
Należy jednak zawsze pamiętać o przejrzystości w kwestii użycia AI przy tworzeniu lub modyfikowaniu treści. Oznacza to informowanie o sposobach wykorzystywania danych i w jakim stopniu treści są tworzone przez Sztuczną Inteligencję. Ostatecznie to zaufanie może przesądzić o sukcesie lub porażce kampanii marketingu z udziałem influencerów – niezależnie od tego, czy AI jest wykorzystywana, czy nie.
Sztuczna inteligencja może analizować grupy odbiorców kampanii na znacznie głębszym poziomie i pomaga zrozumieć główne zainteresowania i zachowania klientów. Już dzisiaj narzędzia AI mogą analizować duże zbiory danych i segmentować je według specyficznych parametrów, co pozwala marketerom dostrzegać nowe trendy i łatwiej znajdować odpowiednich influencerów dla marki lub kampanii oraz monitorować ich efektywność.
Wybór odpowiednich influencerów to nie tylko analiza wspólnych zainteresowań, ale także ochrona wizerunku marki. Marki mogą wykorzystywać AI, aby pomóc ocenić, czy wartości i misja influencera są zgodne z ich wartościami, aby upewnić się, że twórcy są odpowiedni dla kampanii.
Optymalizacja kampanii influencerskich
Monitorowanie i optymalizacja kampanii influencerskich to zakrs działań w którym AI może okazać się najbardziej pomocna. Marketerzy już dziś mogą korzystać z systemów AI do śledzenia dowolnej liczby wskaźników, takich jak zaangażowanie czy wskaźniki konwersji, w trakcie trwania kampanii. Pozwala to monitorować efektywność kampanii i wprowadzać szybkie dostosowania treści, opcji targetowania, a nawet samych influencerów, aby zmaksymalizować zasięg i wpływ.
Wprowadzenie Sztucznej inteligencji do tych działań pozwala na większą elastyczność w dostosowywaniu kampanii i przyczynia się do wyższego zwrotu z inwestycji, dzięki niższym kosztom i bardziej efektywnej alokacji budżetów.